Blogilinjalla: Toni

Fallout

Fallout Roolipeli sarja on ensimmäisestä osasta lähtien kuulunut suosikki tietokone peleihini ja tänäkin päivänä saatan vielä fiilistellä vanhaa fallout 1 ja 2 pelejä.

Tässä siis lyhyesti pelisarjasta ja omia ajatuksia.

Fallout 1 julkaistiin vuonna 1997 ja vuonna 1998 Fallout 2 tuli markkinoille. Ensimmäinen Fallout oli koko nimeltään “Fallout a Post Nuclear Role Playing Game”.

Myös Fallout tactics tuli markkinoille mutta se oli lähempänä strategista toimintaa kun taas muut falloutit selkeästi hahmonkehitykseen perustuvaa roolipelaamista.

Fallout 76 on taaseen netti moninpeli kun edellä mainitut ovat yksinpelattavia, yhden pelaajan pelejä.

Fallout 1 ja 2 olivat isometrisestä 3/4 kuvakulmasta kuvattuja reaaliaikaisia pelejä joissa taistelu oli vuoropohjaista.  Pelisarjan osat 3, New Vegas ja 4 olivat ensimmäisen tai kolmannen persoonan kuvakulmasta kuvattuja ja perustuivat 3d grafiikalla tehtyyn maailmaan.

Lisäksi osat Fallout 3:sta lähtien sisältävät myös reaaliaikaista taistelua, combat.

Pelisarjassa voi käyttää myös VATS järjestelmää esim kohdistamaan hyökkäys tiettyyn kohtaan.

Pelimaailmana on ydinsodan jälkeinen autiomaa, wasteland. Ydinlaskeuma on aiheuttanut mutatoituja eläimiä ja ihmisiä, Ghouls. Pelihahmo on Vault dweller, eli “Holvin” asukas.

“Holvit” ovat massiivisia pommisuojia joissa ihmiset kykenevät asumaan kymmeniä tai satoja vuosia.. Pelisarjan osissa alkuasetelma on se että jotain puuttuu ja se täytyy löytää autiomaasta, wastelandista kuten vedenpuhdistus siru ensimmäisessä Fallout pelissä.

Hahmon kehitys järjestelmä fallouteissa on jo ensimmäisestä pelistä lähtien ollut omansa, sitä ei ole kopioitu muualta esim d&d tms vaan perustuu SPECIAL järjestelmään joka tulee sanoista (Strentgh, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility, Luck) ja nämä tarkoittavat pelihahmon erilaisia attribuutteja esimerkiksi Voima – Strenght ja Perception – Havainnointikyky.

Attribuuttien lisäksi pelihahmolla on kymmeniä kykyjä, skills, jotka kuvaavat sitä miten hyvin pelihahmo osaa tehdä tiettyä asiaa esim first aid, eli osaa ensiaputaitoja. Esimerkiksi voimakas hahmo pystyy kantamaan erilaisia tavaroita mukanaan kun taas karismaattinen pelihahmo on hyvä puhumaan.

Hahmonkehitys järjestelmällä pelaaja pystyy luomaan toiminta tavoiltaan toisistaan täysin erilaisia pelihahmoja jotka voivat ratkaista tehtäviä eri tavoilla, peleissä yhteen asiaan tai ongelmaan on yleensä monta eri ratkaisu tapaa.

Hahmonkehitys perustuu pääosin tehtävistä, Quest, saatuun kokemukseen, Experience. Suorittamalla tehtäviä juoni kulkee eteenpäin ja pelihahmo kehittyy, nousee seuraavalle tasolle, Level. Ja pelaaja pystyy kehittämään pelihahmon kykyjä, Skills.

Parhaimmat pelisarjasta ovat mielestäni Fallout 1 & 2 ja Fallout 4.

Tästä aiheesta voisi kirjoittaa useamman A4 paperin edestä materiaalia mutta toivon tämän käyvän edes pintapuolisena raapauksena yhdestä tietokone roolipelien parhaimmista pelisarjoista, ikinä.

Jos onnistuin herättämään mielenkiintoa alla osoite Fallout pelien kehittäjän Bethesda sivuille https://fallout.bethesda.net/en/

Terveisin, Toni S.