Tukipointti

Piirroskuva, jossa on kaksi henkilöä työpöydän ääressä. Toinen istuu pyörätuolissa.

Tuki perille – varmasti!

Tukilinja-lehden tilaajat ja lahjoittajat ovat varmaankin uteliaita kuulemaan, miten varmistamme sen, että myöntämämme tuki menee todelliseen tarpeeseen. Lehdessä 3/2023 työtoverini Saija kertoi asiantuntijoiden suosituksista, joihin kaikki apurahapäätökset Tukilinjassa nojaavat. Sen ja muut työstämme kertovat kirjoitukset löydät Tukipointti-blogistamme. Nyt kerron, miten varmistamme tuen perillemenon.

Apurahat kohdistuvat aina tiettyihin tuotteisiin tai palveluihin ja pääsääntöisesti tuki maksetaan laskutusluvalla sopivaan liikkeeseen tai palveluntarjoajalle. Laskutuslupa tarkoittaa käytännössä maksusitoumusta Tukilinjalta ja apurahan saaja voi käyttää sitä maksuvälineenä.

Kirjaamme laskutuslupaan sen henkilön tiedot, jolle tuki on myönnetty, sekä tarkan kohteen, johon apurahan voi käyttää. Se vastaa aina suosittelijan suositusta. Apurahaa ei voi käyttää kukaan muu kuin laskutusluvassa mainittu tuen saaja eikä sillä voi hankkia muuta kuin siihen merkittyjä tai niihin suoraan liittyviä tuotteita tai palveluja. Laskutuksesta on myös aina sovittu etukäteen Tukilinjan ja liikkeen välillä, ja lupa käy vain tiettyyn liikkeeseen tai liikeketjuun.

Monista laskutuskumppaneistamme on tullut meille hyviä yhteistyökumppaneita. Tuen saajatkin ovat tyytyväisiä, kun hankinnan tekeminen laskutusluvalla sujuu lähes yhtä mutkattomasti kuin käteisellä maksaminenkin. Haluankin tässä kiittää niitä satoja palveluntarjoajia ja liikkeitä, jotka ovat ryhtyneet kanssamme laskutusyhteistyöhön. Palvelu on hyvää ja usein myyjät vielä soittavat ja varmistavat hankinnan, kun asiakas saapuu laskutusluvan kanssa liikkeeseen.

Tällaisen yhteistyön kautta pystymme varmistamaan, ettei apurahaa vaikkapa väärinkäsityksen vuoksi tule käytettyä muuhun kuin niihin kohteisiin, joihin tukea on suositeltu. Tarkistamme vielä  jokaisen laskun, että hankinta vastaa suositusta ja apurahapäätöstä.

Kaikkia hankintoja ei kuitenkaan voi tehdä laskutusluvalla. Silloin etsimme tuen saajan tai hänen tukiverkostonsa kanssa yhteistyössä sopivan maksutavan, jolla pystymme varmistamaan, että tuki käytetään sovitulla tavalla. Tällöin tuki maksetaan pääsääntöisesti jälkikäteen tuen saajan tilille maksutositetta vastaan. Avoimia lahjakortteja, joilla tuen saaja voisi hankkia liikkeestä mitä vain, emme myönnä.

Me tukitoiminnan työntekijät teemme siis paljon työtä sen eteen, että lahjoittajilta ja tilaajilta saadut tukivarat käytetään juuri niihin kohteisiin, joihin tukea on haettu ja suositeltu. Se on merkittävä osa työtämme ja kunnia-asia. Vain onnistunut tuen maksatusprosessi takaa sen, että tuki menee perille ja edistää niitä tavoitteita, joihin se on haettu.

Tilaamalla Tukilinja-lehteä tai lahjoittamalla Tukilinja-säätiölle voit siis luottaa siihen, että tukesi menee oikeaan käyttökohteeseen sitä tarvitsevalle, toimintarajoitteiselle henkilölle!

 

Sara Liukkonen

Tukitoiminnan koordinaattori