Tietoa selkokielellä

Tukilinja-lehti on perustettu vuonna 1996. Sen tarkoituksena on tarjota vammaisille entistä paremmat mahdollisuudet päästä koulutukseen ja saada töitä.

Tavoitteen toteutumiseksi lehti jakaa vammaisille henkilöille ja vammaisten ryhmille apurahoja ja apuvälineitä.

Tukea myönnetään pääasiassa vähävaraisille ihmisille.

Tukilinja tukee kaikkia vammaisia ja pitkäaikaissairaita ihmisiä tasapuolisesti.

Alempaa voit lukea lisää apurahan hakemisesta.

 

Mistä rahat apurahoihin saadaan?

Rahat apurahoihin tukiyhdistys hankkii itse. Yhdistys julkaisee vammaisten asioita käsittelevää Tukilinja-lehteä. Tukilinja-lehteä myydään kaikille kiinnostuneille puhelimen avulla. Yhdistyksen oma myyjä soittaa ihmisille ja tarjoaa lehteä.  Lehden tuotto lahjoitetaan Tukilinja-säätiölle, joka jakaa sen  apurahoina vammaisille. Tukilinja-säätiölle voi myös lahjoittaa rahaa tähän tarkoitukseen.

 

Tukilinja-lehti

Tukilinja on vammaisalan erityisaikakauslehti, joka ilmestyy kuusi kertaa vuodessa. Tukilinja-lehti seuraa vammaisalan tapahtumia ja kertoo vammaisten asioista heidän omasta näkökulmastaan. Lehti seuraa vammaisuuteen liittyviä uutisia niin kotimaassa kuin maailmallakin ja haastattelee mielenkiintoisia henkilöitä ja vaikuttajia. Lehdessä kerrotaan myös niistä henkilöstä ja hankkeista, joita lehti on tukenut.

Tukilinja-lehdestä saa selville viimeisimmät apurahan saajat. Siinä kerrotaan myös, mihin tarkoitukseen apuraha on mennyt.

Voit lukea Tukilinja-lehden klikkaamalla hiirellä tämän sivuston etusivulla linkkiä ”TUKILINJA-LEHTI”. Siitä avautuvalta sivulta voit klikata sivun oikealla laidalla olevaa linkkiä  “Lehtiarkisto”. Lehtiarkistossa näet lehtien kansikuvat. Niitä klikkaamalla pääset luettavaan lehteen. Muut kuin uusimman lehden voit lukea ilmaiseksi.

 

Kirjoita Tukilinjaan!

Lehdessä on Lukijafoorumi-palsta. Sitä lukemalla voit tutustua myös muihin lukijoihin ja apurahan saajiin. Lukijapalstalle voit sinäkin kirjoittaa.

Voit lähettää kirjoituksesi ja kuvasi sähköpostilla.
Osoite on:
.

Postiosoite on:
Tukilinja-lehti
Toimitus
Hermannin rantatie 12 B
00580 Helsinki

 

Tilaa Tukilinja!

Voit myös tilata itsellesi Tukilinja-lehden. Lehdestä ilmestyy 6 numeroa vuodessa.

Tukilinjasta saat runsaasti tietoa vammaisten asioista!

Voit tilata lehden näiltä nettisivuilta kohdasta “Tukilinja-lehti” löytyvällä tilauslomakkeella.

Tukilinjaa tilaamalla tuet yhdistyksen tukitoimintaa. Mutta voidaksesi hakea apurahaa sinun ei tarvitse tilata Tukilinja-lehteä.

Kuka tahansa vammainen ihminen voi hakea apurahaa Tukilinjalta.

 

Mihin voin hakea apurahaa?

Apurahoilla halutaan auttaa ihmisiä elämään aktiivista elämää. Apurahaa voit hakea esimerkiksi opiskelun, työn tekemisen, opintomatkan tai harrastamisen
aiheuttamiin kuluihin.

Tavallisen elämisen peruskuluihin, kuten asumiseen, ruokailuun, vaatteisiin tai lomailuun, ei tukea myönnetä.

 

Kuka voi hakea apurahaa?

Etusijalla apurahan saajina ovat työikäiset aikuiset sekä koulua käyvät lapset ja opiskelevat nuoret, jotka haluavat aikuisina työelämään.

Taloudellinen tuki kohdistuu ensisijaisesti niihin henkilöihin, jotka ovat taloudellisesti heikossa asemassa.

Tukilinja jakaa apurahoja myös vammaisten tasa-arvoa ja aktiivista elämää edistävään toimintaan.

 

Kuinka paljon apurahaa voi saada?

Joka kuukausi jaetaan apurahoina tai apuvälineinä noin 50 000 euroa.

Suurin jaettava apuraha yhdelle henkilölle on 4999 euroa.

Summa on rajattu tämän suuruiseksi, koska sen ylittävästä summasta tuen saaja joutuisi maksamaan lahjaveron.

 

Miten hakemus tehdään?

Apurahat-sivulta löytyy sähköinen hakulomake, jonka voit täyttää ja lähettää sähköisesti. Löydät hakulomakkeen, kun menet tämän nettisivuston etusivulle ja painat linkkiä  ”Apurahat”. Kun selaat siitä aukeavaa sivua alaspäin, löydät kohdan, jossa lukee Henkilökohtaiset apurahat. Klikkaa sitä.

Aukeavalla sivulla näet listan apurahoista, joita Tukilinjalta useimmiten haetaan. Klikkaa sen apurahan nimeä, joka vastaa eniten omaa toivettasi. Aukeavalta sivulta voit lukea hakuohjeen. Sivun alalaidasta löydät linkit ”Täytä hakulomake” sekä ”Tulosta sivu”.

Hakemukseen voi liittää sähköisiä liitetiedostoja. Liitteet voi lähettää myös myöhemmin postitse. Hakemusta ei oteta käsittelyyn ilman liitteitä. Muista täyttää sekä hakemukseen että myöhemmin lähetettäviin liitteisiin omat ja mahdollisen tukihenkilösi yhteystiedot.

Hakulomakkeen voi täyttää puolestasi myös esimerkiksi omaisesi tai muu tukihenkilö.

Jos hakeminen tuntuu vaikealta, pyydä rohkeasti apua! Apurahoja hoitavan tukikoordinaattorin puhelinnumero on tämän tekstin lopussa.

Tieto päätöksestä tulee kotiin kirjallisena. Myönnetyt apurahat julkaistaan Tukilinja-lehdessä ja Tukilinjan nettisivuilla. Nimesi ilmoitetaan apurahalistalla pelkillä nimikirjaimilla, ellet itse toivo koko nimesi julkaisemista. Hakemuksia ei palauteta.

Lisätietoja hakemisesta saa hakemuksia käsittelevältä henkilöltä:
Tukitoiminnan koordinaattori

P. 09-4155 1508