Tietoa selkokielellä

Tukilinja-lehti on perustettu vuonna 1996. Sen tarkoituksena on tarjota vammaisille entistä paremmat mahdollisuudet päästä koulutukseen ja saada töitä.

Tavoitteen toteutumiseksi lehti jakaa vammaisille henkilöille ja vammaisten ryhmille apurahoja ja apuvälineitä.

Tukilinja tukee kaikkia vammaisia tasapuolisesti. Vuodesta 1996 vuoteen 2014 on apurahoja annettu jo yli 7,2 miljoonaa euroa.

 

Mistä rahat apurahoihin saadaan?

Rahat apurahoihin tukiyhdistys hankkii itse. Yhdistys julkaisee vammaisten asioita käsittelevää Tukilinja-lehteä. Lehden tuotto jaetaan kokonaan apurahoina vammaisille.

Tukilinja-lehteä myydään kaikille kiinnostuneille puhelimen avulla. Yhdistyksen oma myyjä soittaa ihmisille ja tarjoaa lehteä. Tilausmaksuista saatu tuotto
jaetaan sitten avustuksina vammaisille. Tukiyhdistys ei harjoita muuta toimintaa, vaan keskittyy Tukilinja-lehden kustantamiseen ja apurahatoimintaan.

 

Tukilinja-lehti

Tukilinja on vammaisalan erityisaikakauslehti, joka ilmestyy kuusi kertaa vuodessa. Tukilinja -lehti seuraa vammaisalan tapahtumia ja kertoo vammaisten asioista heidän omasta näkökulmastaan. Lehti seuraa vammaisuuteen liittyviä uutisia niin kotimaassa kuin maailmallakin ja haastattelee mielenkiintoisia henkilöitä ja vaikuttajia. Lehdessä kerrotaan myös niistä henkilöstä ja hankkeista, joita lehti on tukenut.

Tukilinja-lehdestä saa selville viimeisimmät apurahan saajat. Siinä kerrotaan myös, mihin tarkoitukseen apuraha on mennyt.

Voit lukea Tukilinja-lehden klikkaamalla hiirellä tämän sivuston etusivulla linkkiä “Jatka lehteen”. Siitä avautuvalta sivulta voit klikata linkkiä “Lehtiarkisto”. Lehtiarkistossa näet lehtien kansikuvat. Niitä klikkaamalla pääset luettavaan lehteen. Muut kuin uusimman lehden voit lukea ilmaiseksi!

 

Kirjoita Tukilinjaan!

Lehdessä on Lukijafoorumipalsta. Sitä lukemalla voit tutustua myös muihin lukijoihin ja apurahan saajiin. Lukijapalstalle voit sinäkin kirjoittaa.

Voit lähettää kirjoituksesi ja kuvasi sähköpostilla.
Osoite on:
.

Postiosoite on:
Tukilinja-lehti
Toimitus
Hermannin rantatie 12 B
00580 Helsinki

 

Tilaa Tukilinja!

Voit myös tilata itsellesi Tukilinja-lehden. Lehdestä ilmestyy 6 numeroa vuodessa.

Tukilinjasta saat runsaasti tietoa vammaisten asioista!

Voit tilata lehden näiltä nettisivuilta sivulta “Tukilinja-lehti” löytyvällä tilauslomakkeella.

Tukilinjaa tilaamalla tuet yhdistyksen tukitoimintaa. Mutta voidaksesi hakea apurahaa sinun ei tarvitse tilata Tukilinja-lehteä.

 

Mihin voin hakea apurahaa?

Apurahoilla halutaan auttaa ihmisiä elämään aktiivista elämää. Apurahaa voit hakea esimerkiksi opiskelun, työn tekemisen, opintomatkan tai harrastamisen
aiheuttamiin kuluihin.

Tavallisen elämisen peruskuluihin, kuten asumiseen, ruokailuun, vaatteisiin tai lomailuun ei tukea myönnetä.

 

Kuka voi hakea apurahaa?

Etusijalla apurahan saajina ovat työikäiset aikuiset sekä koulua käyvät lapset ja opiskelevat nuoret, jotka haluavat aikuisina työelämään.

Taloudellinen tuki kohdistuu kuitenkin ensisijaisesti niihin henkilöihin, jotka ovat taloudellisesti heikossa asemassa.

Tukilinja jakaa apurahoja myös vammaisten tasa-arvoa ja aktiivista elämää edistävään toimintaan.

 

Kuinka paljon apurahaa voi saada?

Joka kuukausi jaetaan apurahoina tai apuvälineinä noin 43 800 euroa vammaisille ihmisille ja heitä suoraan tukeville yhdistyksille. Yhden apurahan arvo vaihtelee hakijan tarpeesta riippuen muutamasta sadasta eurosta 4999 euroon.

Suurin jaettava apuraha on 4999 euroa. Summa on rajattu tämän suuruiseksi, koska sen ylittävästä summasta tuen saaja joutuisi maksamaan lahjaveron.

 

Miten hakemus tehdään?

Tämän sivun oikeassa ylälaidassa on linkki “Hae apurahaa”. Kun klikkaat sitä, aukeaa “Apurahat”-sivu. Sieltä saat lisätietoa tuen hakemisesta. Klikkaamalla kohtaa “Hakuohjeet” saat tietoa siitä, miten hakemus tehdään.

Hakemuksen voi tehdä puolestasi myös esimerkiksi omaisesi tai muu tukihenkilö.

Apurahat-sivulta löytyy myös sähköinen hakulomake, jonka voit täyttää ja lähettää heti. Muista täyttää siihen omat ja mahdollisen tukihenkilön yhteystiedot.

Jos hakeminen tuntuu vaikealta, pyydä rohkeasti apua! Apurahoja hoitavan tukikoordinaattorin puhelinnumero on tämän tekstin lopussa.

Tieto päätöksestä tulee kotiin kirjallisena ja myönnetyt avustukset julkaistaan Tukilinja-lehdessä. Jollet halua nimeäsi mainittavan lehdessä, voit pyytää lehteä käyttämään pelkkiä nimikirjaimia. Hakemuksia ei palauteta.

Tukilinjan tilaaminen ei ole edellytys apurahan saamiseen eikä sen tilaaminen edistä apurahan saantia. Lehteä tilaamalla tuetaan yhdistyksen toimintaa.

Lisätietoja hakemisesta saa hakemuksia käsittelevältä henkilöltä:
Tukitoiminnan koordinaattori
Pasilanraitio 5
00240 Helsinki
P. 09-4155 1508