Blogilinjalla: Maria

Pararatsastuksen ohjaaja

Pitkäaikainen haaveeni on ollut pararatsastuksen ohjaajakurssin suorittaminen. Olen ohjannut ratsastajia noin 28-vuoden ajan ja oli mukava saada tähän vihdoin jonkinmoinen nimellinenkin pätevyys. Erityisryhmiä eli pararatsastajia olen ohjannut myös alusta alkaen.

Kurssin alkua joutui odottelemaan muutaman vuoden. Pararatsastuksen ohjaajakurssi alkaa normaaliolosuhteissakin vain joka toinen vuosi. Nyt sen alkamisajankohta vielä siirtyi normaalia pidemmän aikavälin päähän edellisestä pandemian vuoksi.

Kurssi saatiin vihdoin alkamaan marraskuussa 2021 ja nyt  tammikuussa 2023 saan kutsua itseäni pararatsastuksen ohjaajaksi! Saimme samalla myös hevoskerho-ohjaajan pätevyyden, joka itsellä olikin jo entuudestaan. Mutta tulipa päivitettyä sekin koulutus uudelleen.

Valmistumiseni hieman venyi aiotusta, sillä sairastettu korona vei voimia sen verran, että jouduin pari kuukautta vetämään henkeä, ennen kuin pystyin suorittamaan viimeisen koulutuksesta puuttuvan osan, ensiapukurssin.

Mikä on pararatsastuksen ohjaaja?

Pararatsastuksen ohjaaja osaa  antaa perusopetusta hevostaidoissa sekä ratsastuksessa erityisryhmille sekä osaa kouluttaa itse tarvitsemansa apuhenkilöt.

Pääsyvaatimuksena pararatsastuksen ohjaajakoulutukseen on SRL:n vammaisratsastuksen peruskurssi tai pararatsastajan avustajakurssi, harrasteratsastajan polun B-tason tiedot ja taidot sekä riittävä kokemus avustajana sekä ohjaajana toimimisesta ( SRL).

Opetusharjoutustunnillani pararatsastuksen ohjaajakurssilla  Anu Tapola-Vugts & Turnipsi             Kuva: Päivi Kvist

Omat opiskelun haasteet

Vuosi opintojen parissa on ollut monipuolinen ja itselle tosi raskas. Koulutuksessa oli vuoden aikana neljä lähiviikonloppua, joissa oli 100% läsnäolovelvoite. Kolmenpäivän sitominen kerrallaan läsnäolo-opetukseen tuntui itsestä todella, todella raskaalta ja hankalalta. Etäopetuksen järjestäminen teoriaopintojen osalle ei ollut valitettavasti kurssillamme mahdollista.

Itselle ylipäänsä jo kolme päivää jalkeilla “normaalien” ihmisten aikaan on käytännössä todella paljon ongelmia tuottavaa omien liikkumisen ja valverytmin haasteiden vuoksi.

Lisämausteensa tuo oma  ääniyliherkkyys, joka vie esimerkiksi kohdallani parhaimman hyödyn läsnäolo-opetuksesta. Luokkatilassa on oikeastaan aivan sama puhuuko opettaja kvanttifysiikasta, evoluutioteoriasta tai hevosjutuista, koska itseltä ne puheet yleensä menee luokassa olevien muiden hälyäänien  vuoksi täysin ohi.

Pararatsastajia opetusharjoitustunnillani pararatsastuksen ohjaajakurssilla 
Kuva: Päivi Anttila

 

Sovellettua opiskelua

Opiskelussa haasteita aiheutti myös se, että itse en saa enää ratsastaa. Aikoinaan pyysin lähetettä ratsastusterapiaan oman selän kuntouttamista varten ja sainkin käteeni lääkäriltä B-lausunnon, jossa ehdottomasti oltiin sillä kannalla, että hevosen selkään ei liian suuren vammariskin vuoksi tulisi enää nousta hevosen selkään ollenkaan -ikinä.

Onneksi sain suorittaa koulun ratsastuksen osuudet sovelletusti ohjasajamalla  ja historiasta löytyi koulussa arvioitua ratsastustaitoani ennen vammautumistani.

Ohjasajon suorittamisessakin oli hieman ongelmia, koska sitä ei voi tehdä kyynärsauvoihin tukien, vaan pitäisi pystyä kävelemään omin jaloin. Ohjasajot tein hyvin lyhyissä pätkissä, oman 31-vuotiaan Milla-ponin kanssa, joka osaa yhteisten 28-vuoden jälkeen toimia jo lähinnä “telepaatisella” yhteydellä.

Paljon erilaista oppia vuoden aikana

Toiminnallinen kuvakortti ohjauksen avuksi
Kuva: Riikka Laaksonen

Vuoden aikana on opeteltu muun muassa vammatietoutta, ratsastuksen ohjaamista, ratsastusta, tuntisuunnittelua, pedagogiikkaa, pararatsastuksen kilpailusääntöjä, kommunikoinnin erilaisia apuvälineitä, tukiviittomien sekä erilaisten ratsastuksessa käytettävien apuvälineiden käyttöä.

Olemme tehneet myös useita kotitehtäviä, kuten omaan käyttöön soveltuvia kuvakortteja, ratsastustuntien seuranta ja ohjaustehtäviä, working trail radan suunnittelua ja siihen arviointipohjia, itsearviointeja… ja kirsikkana kakun päällä vielä opinnäytetyö, jonka tein ääniyliherkkyydestä talliympäristössä.

 

Linkki Länsi-Suomi lehden artikkeliin opinnäytetyöstäni. Juttu on maksumuurin takana, mutta jo otsikossa on olennaisin viesti “kuuntele ääniyliherkkää ja usko, mitä hän sanoo!“.

Rankka, mutta antoisa vuosi

Rankkuudestaan huolimatta vuosi on ollut todella antoisa. Asioita olen oppinut katsomaan taas uusista näkösuunnista, olen oppinut valtavasti erilaisista keinoista ja apuvälineistä sekä tutustunut hyvään kurssiporukkaan sekä ammattitaitoisiin opettajiin.

Oma tavoite ja toive olisi pystyä tekemään työtä pararatsastuksenohjauksen parissa pienellä osa-aikaprosentilla.  Tulevaisuus näyttää kuinka realistinen tavoite ja toive sitten onkaan 🙂

Alunperin kiinnostus tähän koulutukseen lähti oman vammautumisen kautta. Huomasin, että pararatsastukseen perehtyneitä ohjaajia oli hieman vähän saatavilla ja toisaalta oli itsellä halu kehittää omaa osaamista erityisryhmien ohjaamisen suhteen.

Oman vammautumisen myötä  itselle tuli myös erilainen perspektiivi erityisryhmien ohjaamiseen, vaikka olin aiemmin tehnyt ohjaamistyötä vuosikausia.

Lisäksi koin ja koen edelleen, että nykyteknologia myös mahdollistaa ratsastustuntienkin pidon tietyissä tilanteissa täysin etänä ja opettaa voi  vaikka pyörätuolista käsin. Oma vammautuminen ei välttämättä täysin estä opetustyön mahdollisuutta, vaikka se asettaakin hieman rajoitteita työn toteutukseen.

 

Artikkelikuva: Päivi Anttila. Pararatsastuksen ohjaajaopiskelijat maastossa

Toiminnallinen kuvakortti ohjauksen avuksi:
Alkuperäiset piirrokset: Mustavalkoiset kuvat: Papunetin kuvapankki, papunet.net, Sclera
Värilliset kuvat: Papunetin kuvapankki, papunet.net, Sergio Palao / ARASAAC
Kuvien tuunaus omaan käyttöön sopivaksi: Anu Tapola-Vugts

Lähde: Suomen ratsastajainliitto Koulutus – Suomen Ratsastajainliitto (ratsastus.fi)