Näkövammaisten litteroijien maailmasta syntyi lyhytelokuva – Litterator palkittiin Suomessa ja maailmalla

Niklas Röholm ja Christina Danielsson innostuivat näkövammaisten litteroijien työstä. Lopputuloksena syntyi humoristinen Litterator-lyhytelokuva, jonka työstöä on tuettu Tukilinjan apurahalla. Elokuva on jo saanut Kunnia-Vimma-palkinnon ja IndieFilm-festivaalin tunnustuspalkinnon.

TEKSTI Sanni Purhonen

KUVAT Niko Ahokangas

VUODEN 2024 KUNNIA-VIMMA-PALKITTU / APURAHAKOHDE

Niklas Röholm luonnehtii itseään 45-vuo­tiaaksi kirjallisuuden ammattilaiseksi. Hän on julkaissut niin omakustanteita kuin vuonna 2018 Basam Booksilta ilmestyneen Jäljillä-ro­maanin.

Myös elokuvat ja käsikirjoittaminen ovat aina kiehtoneet sananikkaria. Ensimmäiset elokuvaprojektit toteutettiin nuorena omalla videokameralla kavereiden kanssa.

Aloitettuaan työt Näkövammaisten liiton omistamassa saavutettavuusyritys Annan­purassa kehittämispäällikkönä tekstityksen, digitaalisen saavutettavuuden ja litteroinnin – eli äänitallenteiden puhtaaksikirjoittami­sen parissa, heikkonäköinen Röholm tajusi löytäneensä uudenlaisen aiheen elokuvalle.

“Tutustuin litteroijiin, jotka ovat sokeita henkilöitä. Se työ, mitä he tekevät, on vaan niin ihmeellistä. He kuuntelevat erilaisia äänitallenteita ja puhesyntetisaattoria kahdeksan tuntia päivässä ja kirjoittavat joka sanan ylös. Kaiken kukkuraksi he heittävät hauskaa läppää keskenään, melkein parempaa kuin teatterissa tai leffassa. Heidän työnsä on kuormittavaa ja samaan aikaan suorastaan taidetta – se on kuin taikuutta.”

Leffantekoa työparina

Röholm kertoo, etteivät monet näkevät henki­löt edes aavista, mistä kaikesta litteroinnissa on kyse. Siksikin aihe tuntui tuoreelta ja kiin­nostavalta. Pian hän alkoi visioida elokuvan kohtauksia työpäivän aikana.

Annanpurasta löytyi myös työpari, eloku­van näyttelijä ja toinen ohjaaja-käsikirjoittaja Christina Danielsson. Kauppakorkeakoulun opintojen lisäksi Danielssonille on vuosien mittaan kertynyt kokemusta näyttelemisestä harrastajateatterissa sekä avustavista tehtävistä tunnetuissa TV-sarjoissa ja elokuvissa. Hänkin haaveili oman elokuvan tekemisestä ja oli litte­roinnista aiheena yhtä innoissaan kuin Röholm.

Neljä henkilöä keskustelemassa. Heistä kolma on miehiä ja yksi nainen.
Sune Huldin (vas.), Niklas Röholm, Joni Takkunen ja Christina Danielsson esiintyvät Litterator-lyhytelokuvassa.

 

Käsikirjoituksen ideointi yhdessä lähti heti sujumaan ja oli hauskaa. Kertomuksessa korostuivat vammaispoliittisuus, musta huu­mori, kirjoitustaidon historiallinen konteksti ja 1990-luvun-luvun indie-elokuvien henki hiukan Kevin Smithin kulttiklassikon Clerk­sin (1994) tyyliin. Hommia tehtiin pienellä budjetilla ja enimmäkseen talkoohengessä, mutta ammattimaisesti ja laadukkaasti.

Innostuksen lopuksi syntyi tarina, jossa on markkinointitekstin mukaan kysymys ‘sokeiden litteroijien ja tekoälyn välisestä taistelusta eräänä aivan tavallisena perjantai­na eräässä aivan tavallisessa toimistossa’.

Apurahasta tukea elokuvan tekniikkaan

Noin puolentoista vuoden kirjoitusurakan jälkeen oli aika siirtyä harjoituksiin. Elokuvan näyttelijäporukkaan haluttiin todellisia litte­roijia, joita löytyi luonnollisesti Annanpurasta. Näin aito tunnelma ja autenttisuus pääsivät oikeuksiinsa. Kokonaisuutta harjoiteltiin ah­kerasti pari kuukautta aina työpäivien jälkeen, välillä uupumuksen ja toisinaan taas riehak­kuuden rajoilla. Samalla täytyi alkaa etsiä lisärahoitusta elokuvaamisen tueksi.

“Saimme onneksi Tukilinjalta apurahan elokuvantekoon. Se meni käytännössä teknisiin asioihin kuten valaistukseen, editointiin, lavastukseen ja äänisuunnitteluun. Huono äänisuunnittelu on pienen budjetin eloku­vissa yleinen virhe, ääni on niin olennainen kokonaistunnelman kannalta”, Röholm avaa.

Mustavalkoinen Litterator-elokuvan kansi.
Litterator-lyhytelokuva kertoo näkövammaisten litteroijien työstä. Tukilinjan myöntämä apuraha käytettiin muun muassa valaistukseen, editointiin, lavastukseen ja äänisuunnitteluun.

 

Röholm ja Danielsson ovat jatkaneet yhteis­työtään ja perustaneet Synergy Films -työryh­män. Se pyrkii aidosti inklusiiviseen elokuvan­ tekoon, sillä ryhmän jäsenistä 70 prosenttia on itse vammaisia henkilöitä. Toinen yhteinen käsi­ kirjoitus on valmisteilla ja työryhmän tavoittee­na on skaalata toimintaansa suuremmaksi.

Ohjaajat kehuvat parityöskentelyään. Da­nielsson taitaa henkilöhahmojen psykologian ja henkilöohjauksen, kun Röholmin alaa taas ovat tekniset ja tuotannolliset nyanssit. Vaikka myös elokuvan markkinointi- ja levitysvaihe on työläs, panostus on kannattanut. Litterator palkittiin Yhdysvalloissa IndieFilm-festivaalin tunnustuspalkinnolla vammaisuuden käsitte­lystä ja huumorista. Se on ollut Suomessa nähtävillä ainakin KynnysKino -festivaaleilla 7. joulukuuta.

“Palkinto oli tosi iso juttu koko ryhmälle. Ja on mahtavaa päästä katsomaan leffa isolta kankaalta. Työryhmäkään ei ole vielä nähnyt elokuvaa, kun odotimme mahdollisuutta näh­dä se festivaaleilla”, Danielsson paljastaa.

 

Artikkeli on julkaistu Tukilinja-lehdessä 6/2024.


Takaisin artikkelilistaukseen