Kävin hakemassa kundini Arskan puolen päivän jälkeen Pasilan toimintakeskuksesta. Liityimme maskit naamareissa Messukeskuksen pohjoisen sisäänkäynnin rokotejonoon. Himaan päästyämme ilmaantui snadi hallinnollinen ja tietotekninen probleemi. Kuinka saisimme Arskalle koronarokotustodistuksen?
Kelan omakanta.fi ei sitä meille suonut, koska Arska ei voi käyttää vahvaa tunnistautumista tietokantaan. Hänen pankkinsa ei myönnä verkkopankkitunnuksia henkilölle, joka ei kykene käyttämään itsenäisesti verkkopankkia. Kundillamme ei ole ID-korttia ja sen lukulaitetta, ja mobiilivarmenteen käyttöönotto edellyttäisi verkkopankkitunnuksia. Asiointivaltuuden myöntäminen toiselle henkilölle vaatii myös pankkitunnuksia.
Tällainen sähköinen viestintäkäytäntö asettaa kansalaiset eriarvoiseen asemaan. Tämähän sorsii selkeästi henkilöitä, joilla on rajoitteitta kognitiivisessa toimintakyvyssään tai jotka eivät hallitse tietotekniikan perusteita. Kuinka paljon jengiä jumittuu tähän samaan e-asioinnin – bittibyrokratian – umpikujaan
Lähetin tiedustelun jatkotoimenpiteistä Stadin Maisa-asiakasportaaliin. Miksi jokaiselle suomalaiselle ei luoda yhteiskunnan toimesta omia asiointeihin oikeuttavia verkkotunnuksia?
Matti Laitinen
eläkeruuna ja omaishoitaja