Näkövammainen mies nousemassa harmaan taksin kyytiin. Kuski pitää takaovea auki.

Matkabudjetti tuo taksikyyteihin kaivattua joustavuutta – SoteKaista-pilotti kerää kiitosta

Uusi SoteKaista-matkojenhallintajärjestelmä mahdollistaa aiempaa yksilöllisemmän matkojen hallinnan. ”Parasta on perinteisen matkakäsitteen katoaminen”, kiittelee pilottiin osallistuva Jarkko Setälä.

KUVAT Mika Levälampi

YRITYSYSTÄVÄ

Ensi vuoden alussa voimaan astuva vammaispalvelulaki tuo mukanaan hyvinvointialueille myös matkojen järjestämiseen liittyviä vaatimuksia. Jatkossa asiakkailla tulee olla mahdollisuus myös henkilökohtaiseen matkabudjettiin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että asiakkaan kanssa tehtävän palvelusuunnittelun yhteydessä hänelle voidaan myöntää perinteisen matkojen lukumäärään perustuvan mallin sijasta tietylle ajanjaksolle euro- tai kilometrimääräinen matkabudjetti. Uutta on myös se, että budjetti on jatkossa käytössä koko maassa, mikä helpottaa esimerkiksi työmatkojen tekemistä.

Uudistusta silmällä pitäen Suomen Taksiliiton omistama Taksikuutio Oy on rakentanut hyvinvointialueen tarpeisiin suunnitellun SoteKaista-matkojenhallintajärjestelmän, joka sisältää sekä perinteisen matkaoikeusmallin että valtakunnallisen matkabudjettimallin. Heinäkuusta vuoden loppuun kestävä pilottijakso järjestetään yhdessä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kanssa. Pilotissa on mukana yli 20 asiakasta, joiden kaikki vammaispalvelumatkat hoidetaan SoteKaistan kautta henkilökohtaisen matkabudjetin mallilla.

”Pilotissa matkojen hinnoittelu perustuu etukäteen laskettuihin hintoihin eli asiakas tietää tilatessaan, mitä kyyti tulee maksamaan ja paljonko budjettia jää jäljelle. SoteKaistaa on rakennettu jo pari vuotta ja se sisältää kaikki tarvittavat toiminnot niin hyvinvointialueen, asiakkaan kuin kuljetusyritystenkin kannalta. Palvelun toteutuksessa on otettu erityisesti huomioon saavutettavuuden vaatimukset ja esimerkiksi asiakkaiden tilaussovellusta on kehitetty yhdessä kokemustuntijoiden kanssa jo kauan ennen pilotin alkua”, kertoo Taksikuution toimitusjohtaja Jouni Mutanen.

Yksilöllistä palvelua

Espoolainen Jarkko Setälä on yksi pilottiin osallistuvista testaajista. Kuljetuspalvelut ovat tulleet hänelle tutuksi, sillä hän on käyttänyt niitä jo yli 30 vuotta. Setälä käyttää taksia ahkerasti. Esimerkiksi pelkästään kokouksia saattaa viikon aikana olla kaksi tai kolme.

”Käytän taksia esimerkiksi silloin, kun osallistun Iiris-keskuksessa järjestettäviin kokouksiin tai käyn kaupassa. Vaikka matka Tapiolaan on suhteellisen lyhyt, on se näkövammaiselle haasteellinen kulkea jalan. Julkisilla kulkeminenkaan ei onnistu ilman avustajaa, jonka tapaan usein vasta kohteessa”, Setälä kertoo ja jatkaa: ”Tässä uudessa järjestelmässä on hyvää se, että kaikki matkat eivät ole samanarvoisia. Nyt lyhyellä matkalla ei menetä kokonaista matkaa, kuten aiemmassa systeemissä.”

Setälälle on tärkeintä päästä mahdollisimman nopeasti ja näppärästi paikasta A paikkaan B. Niinpä hän ei käytä vakiokuskeja toisin kuin moni muu hänen tuntemansa näkövammainen. Jos haluaa käyttää tiettyjen kuljettajien palveluita, on sekin SoteKaistan ansiosta helppoa. Omaan profiiliinsa voi laittaa myös tiedon siitä, millaisen auton haluaa. ”Tämä on hyvä, sillä yleensä lähetettävät kaappiautot ovat portaiden takia hankalia näkövammaisille. Nyt minulla on profiilissani tieto, että haluan henkilöauton.”

Näkövammainen mies seisoo Helsingin rautatieaseman ovien edessä.
”SoteKaista antaa kaivattua liikkumavaraa omien matkojen suunnitteluun. On hyvä, että järjestelmää pystyy käyttämään itsekin ruudunlukuohjelmalla, mutta tarvittaessa joku muukin voi tehdä tilauksen”, Jarkko Setälä kertoo.

 

Matkakäsitteen katoaminen parasta

SoteKaista saa Setälältä kiitosta myös siitä, ettei kaikkia matkoja tarvitse tilata vähintään tuntia ennen. ”Tämä on loistavaa, sillä näin ei tarvitse sopia etukäteen kuljetuksesta. Monesti kokousten venyessä tila on tyhjentynyt nopeasti, kun osallistujien kyydit ovat tulleet, vaikka asiaa vielä olisi. On myös vaikea arvioida etukäteen, kuinka kauan asioilla käydessä menee.”

Hän muistuttaa, että avustajankin työaika tikittää koko ajan, jos taksia joudutaan odottamaan kauan. Tämäkin maksaa yhteiskunnalle.

Koska kyseessä on ollut pilotti, SoteKaistaa hiotaan vielä saatujen palautteiden perusteella. Setälän mukaan joitakin hänen ehdottamiaan muutoksia on pystytty tekemään jo matkan varrella. ”Tämä niin sanottu kukkaromalli on parasta, mitä on vähään aikaan tullut vammaisalalle. Olen tyytyväinen asiakas, sillä järjestelmä on täyttänyt kaikki odotukset, joita minulla oli. Parasta on perinteisen matkakäsitteen katoaminen.”

 

YRITYSYSTÄVÄ

Taksikuutio Oy on yksi Tukilinjan yritysystävistä. Tuellaan he mahdollistavat apurahatoiminnan vammaisten ja pitkäaikaissairaiden hyväksi.


Takaisin artikkelilistaukseen